"Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi" - Dale Carnegie cz. I

Witajcie!!
Książki Dale Carnegie to pozycje które odmieniły życie niejednego człowieka. 
Mam nadzieję, że i na mnie ta lektura wpłynie pozytywnie, i pozwoli spojrzeć mi na wiele spraw inaczej. 
Jestem właśnie w trakcie jej czytania, i postanowiłam przygotować dla Was serię postów, w których będą zawarte najważniejsze przesłania tej książki. Będzie to taka wiedza w pigułce z której mam nadzieję wielu z Was skorzysta, a dla mnie będzie to taka mała ściąga, do której zawsze będę mogła powrócić i przypomnieć sobie najważniejsze punkty tej książki.
 


Sekretem sukcesu tej książki jest prostota. Każda rada w niej zawarta wydaje nam się oczywista. Wiedza o życiu, człowiecza mądrość tkwi w naszej podświadomości. Sztuką jest wydobycie tej mądrości i zastosowanie w działaniu. Niewielu to potrafi. Carnegie tak. Po mistrzowsku. Jest prawie pewne, że studiując jego dzieło, kierując się zapisanymi w nim regułami odniesiesz sukces.

Bo któż nie chciałby:
  • być człowiekiem nietuzinkowym
  • mieć grono sprawdzonych przyjaciół i ludzkie zaufanie
  • umieć zjednać sobie ludzi
  • zyskać popularność
  • być dobrym mówcą?

Ta książka ułatwi ci swobodne poruszanie się w biznesie. Przyda się w życiu rodzinnym i towarzyskim, a zawarte w niej reguły to nie tylko teoria. One działają magicznie. Wierz w to albo nie - ich zastosowanie całkowicie odmieniło życie wielu ludzi. 

Krytyka drugiego człowieka to coś, co wielu z nas lubi robić. Powiem Wam, że ja tez taka byłam. Krytykowałam, oceniałam i nierzadko wypowiadałam się niepochlebnie na temat drugiego człowieka. Jednak z czasem moje podejście do krytyki zaczęło się zmieniać. Z czasem stałam się  bardziej tolerancyjna. Nawet zaczęłam się zastanawiać czy to mieszkanie w Londynie  nie spowodowało takiego podejścia do drugiego człowieka. Po go głębszej analizie doszłam do wniosku, że właśnie to było głównym motorem tego, że zaczęłam inaczej patrzeć na ludzi. Krytyka przychodzi nam łatwo, a przecież sami nie chcemy być jej poddawani. Więc może warto zacząć zmianę od nas. Znane powiedzenie mówi "Nie sądź, byś nie był sądzonym". Przecież nikt z nas nie lubi być poddawany ocenie przez drugiego człowieka. Krytykowanie jest bez sensu, ponieważ zmusza do obrony i zwykle powoduje, że zaczynamy się usprawiedliwiać. Jest niebezpieczne, gdyż rani naszą dumę, poczucie wartości i budzi niechęć. 

"Akceptacji pragniemy tak bardzo, jak nienawidzimy potępienia."
                                                                      Hans Seyle

"Nie narzekaj na śnieg na dachu twojego sąsiada, kiedy twoje własne schody nie są czyste."
                                                                    Konfucjusz

"Nie powiem źle o nikim, a będę mówił wszystko dobre, co wiem o każdym."
                                                            Benjamin Franklin

Zamiast potępiać ludzi spróbujmy ich zrozumieć. Zastanówmy się, dlaczego robią to, co robią. To o wiele korzystniejsze i bardziej intrygujące niż krytykowanie. To rodzi sympatię, tolerancję i uprzejmość. Jak powiedział dr Johnson: "Sam Bóg, proszę pana, nie każe sądzić człowieka aż do końca jego dni." Dlaczego więc ty czy ja mielibyśmy go sądzić?

ZASADA PIERWSZA:
Nie krytykuj, nie potępiaj i nie pouczaj.

Komentarze

  1. Zasada pierwsza trafia w punkt!
    Moim zdaniem,żeby wprowadzić ją w życie nie wystarczy ją znać. Trzeba sporo doświadczyć( porażek,"lekcji", solidnych kopniaków od życia i ludzi) żeby dotarło,że skoro ja nie lubię krytyki, potępiania i pouczania, to inni również. W myśl zasady- Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie to ujęłaś. Myślę, że z każdą taką życiową lekcją stajemy się mądrzejsi, oczywiście jeśli będziemy pamiętać o tym, żeby z tej lekcji wyciągnąć wniosek ;)

      Usuń
  2. Bardzo ciekawa propozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  3. mam tą książkę, czytałam ją :) często do niej wracam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że ja też często będę wracać do mądrości zawartych w niej. Mam też nadzieję, że seria postów które mam zamiar przygotować na jej temat, pomoże mi zebrać wszystkie te mądrości w jednym miejscu :)

      Usuń
  4. Lubię taką tematykę, działa na mnie motywująco.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na mnie też :) Zapraszam na kolejne wpisy z tej serii :)

      Usuń
  5. Bardzo łatwo nam oceniać niestety. Tacy już jesteśmy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, sama staram się walczyć z tą cechą :)

      Usuń
  6. Nie znam ani autora ani książki - poradniki to chyba nie bardzo moja bajka jeśli chodzi o literaturę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bardzo lubię poradniki, zwłaszcza te dobre z których mogę wynieść jakąś wiedzę :)

      Usuń
  7. Już widać, że wiele mądrych słów zawiera :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, a jestem dopiero na początki jej czytania :)

      Usuń
  8. Czytałam i słuchałam, czyli razem dwa razy, tak jak zaleca autor. Pozdrawiam!^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem właśnie w trakcie czytania tej książki po raz pierwszy, jednak już wiem, że często będę do niej wracać.

      Usuń
  9. lubię takie książki :) i takie cyztam najczęściej :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także lubię takie książki. Zawsze coś ciekawego z nich wynoszę, i uważam, że niektóre książki tego typu potrafią znacznie ułatwić nam życie, oraz zmienić nasze podejście do wielu spraw.

      Usuń
  10. Dawniej krytykowano dzieci za wszystko by nie stały się jak mówiono "przemądrzałe" w rezultacie dzieci zamykał się w sobie często przestawały się starać, bo "po co?'. Z takich dzieci wyrastają sfrustrowani dorośli często wieczni krytykanci . Pierwsza zasad warta zastosowania:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację! Wiele osób mówi, że stosuje krytykę konstruktywną, jednak dla mnie jest to często wymówką do tego aby wylać swoje frustracje na innym człowieku. Trzeba umieć żyć w zgodzie z innymi i czasem lepiej ugryźć się w język niż powiedzieć komuś coś przykrego.

      Usuń
  11. Nie jestem wielką fanką książek tego typu, ale jakby gdzieś wpadła mi w ręce, to bym przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, może kiedyś będziesz miała okazję ją przeczytać ! Książka jest naprawdę warta uwagi.

      Usuń
  12. Bardzo ciekawa propozycja książkowa. Każdy powinien ją przeczytać.
    Pozdrawiam gorąco i zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie! Także uważam, że każdy powinien ją przeczytać. Może wtedy ludzie byliby bardziej życzliwi wobec siebie.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Nowości Kosmetyczne No7

Blog Roku 2013

Zaskakujące Fakty o Wielkiej Brytanii Cz. I